Hopp til innholdet

Ordretelefon
22 08 99 00


Arbeidsmiljø på kontoret

Et godt arbeidsmiljø omfattes også av god ergonomi. Ordet ergonomi brukes ofte som uttrykk for plager som vondt i rygg og skuldre, muskler og ledd og henger sammen med hvordan man sitter, står, løfter og bærer.

Menneskets kropp er laget for bevegelse. Kroppen trenger en blanding av bevegelse, belastning og hvile. Men utviklingen har ført til at mennesket tilbringer en stor del av sin tid sittende.

Når kroppen belastes skjer det ofte ensidig og monotont. Mennesket trenger variasjon for å trives best. Det er viktig å huske når man lager arbeidsplasser og –oppgaver. Kroppen er stadig utsatt for belastning og derfor bør belastningen varieres over tid. Et dårlig arbeidsmiljø kan ikke kompenseres ved å trene styrke og kondisjon. Når det gjelder ergonomi er det også viktig å tenke forebyggende og se over arbeidsmiljøet før fysiske plager gjør seg gjeldende.

 

Tips til hvordan du kan forbedre ditt eget arbeidsmiljø

  • Prøv å stå og jobbe iblant i stedet for å sitte hele dagen. Hev skrivebordet når du går til lunsj eller er ferdig for dagen, så er det enkelt å stelle seg til å jobbe da du kommer tilbake. Enkelte arbeidsoppgaver er faktisk enklere å utføre stående.
  • Variere din arbeidsstilling så ofte som mulig. Helst hver halvtime, men minst en gang i timen.

      

  • Når du står oppreist bør du bruke en ergonomisk matte med spenst eller gode sko for å unngå trette og vonde føtter. En ståmatte forebygger også slitasje på kne- og hofteledd.
  • Hold hendene sentrerte foran deg og nære kroppe når du jobber med tastatur og mus. Jo lenger bort fra din egen skulderbredde hendene dine er, jo større blir belastningen.
  • Bruk tastaturets kortkommandoer så ofte som mulig.
  • Med en kombinasjon av lydabsorberende bordskjermer foran hver medarbeider og gjennomtenkt plassering av skjermvegger mellom arbeidsgrupper kommer du til å få et kraftig forbedret lydmiljø. Medarbeidere får lettere konsentrere seg om sin arbeidsoppgave, noe som fører til et mer effektivt arbeide. Samtaler blir lettere å gjennomføre og allment lydnivå blir lavere. Ditt foretak får en mye triveligere, mer behagelig og mer effektivt arbeidsmiljø.
  • Har man et stillesittende arbeide er en god stol alfa og omega, men det er også viktig at brukeren lærer seg hvordan stolen fungerer og hvordan man stiller den inn. Det finnes ulike stoler som passer ulike arbeidsoppgaver. Vi hjelper deg med å velge riktig stol og hvordan du bruker den på best måte. Vi lar deg også prøve stolen på din arbeidsplass før du bestemmer deg, så du er sikker på at stolen gir deg riktig støtte i ditt arbeide.

                 

  • Plasser eventuelle skrivere i gangen eller et eget rom. De skrittene du tar fram og tilbake til skriveren setter i gang blodsirkulasjonen og gjør at du jobber mer effektivt.
  • Folkehelseinstituttet anbefaler 30 minutters fysisk aktivitet pr dag, eller 2 minutters «benstrekk» hvert 20.minutt. Så om du ikke rekker å trene, gå en liten tur i lunsjen, stå oppreist når du jobber eller gå frem og tilbake til skriveren. Litt er bedre enn ingenting.
Produktet er lagt i handlekurven